kracht van 3 in marketing

Al het goede komt in drieën: 3 x hoe dit getal winst oplevert

28/11/2019 Door Martijn de Klerk

Ik zie je denken: ‘3, waarom is dat een bijzonder getal?’ Er zit zoveel kracht in 3. Zonder dat je het doorhebt is 3 een ijzersterk getal welke je veel gebruikt. ‘Nou dat weet ik nog niet zo 1, 2, 3…’, whoops daar gebruikte je 3 al. En als je kleuter bij je wegloopt en niet direct terug wil, gaat het wellicht zo: ‘Ik tel tot drie. Eén…. Twee…’ en verder kom je waarschijnlijk niet. Bij 1 blijft hij dapper staan, bij 2 is het twijfel, maar als je ‘drrr’ zegt, dan rent hij snel naar je toe. Ja, de kracht van 3 en hier 3 manieren hoe je dit in kunt zetten op jouw website.

3 zit in ons bloed

We kunnen er niks aan doen, maar we hebben iets met 3. Het zit in ons bloed, een magische aantrekkingskracht. Het eerste priemgetal en volgens Pythagoras is 3 het eerste ‘ware’ getal. Het vormt een geometrische vorm: de driehoek (wel een beetje Pythagoras dingetje natuurlijk 😊), welke staat voor onafhankelijkheid, solidariteit en kracht.

Als iets 3 keer gebeurt, dan wordt het gezien als ‘altijd’ en ontstaan er gewoontes. In de Chinese filosofie is er een krachtige uitspraak over drie:

Tao Te Tjing

De Tao heeft het ene gemaakt.
Het ene heeft twee gemaakt.
Een en twee hebben drie gemaakt.
Drie heeft de tienduizend dingen gemaakt.

Zoals boven al beschreven, triggert er iets bij het getal 3. Je kunt dit daarom ook goed op je website gebruiken. Je ziet het al vaak op sites zoals ‘in 3 stappen’ of bijvoorbeeld 123Inkt.nl. Het is krachtig, maar tegelijk ook kort, snel en makkelijk.

Ook in spreekwoorden kom je 3 veel tegen:

  • Driemaal is scheepsrecht
  • Alle goede dingen bestaan in drieën
  • Hij kijkt of hij niet tot drie kan tellen
  • Eén ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een paasei
  • Dubbeltje drie keer omdraaien
  • Elk vraagstuk heeft drie kanten, jouw kant, mijn kant en de juiste kant
  • Dat lukt niet één, twee drie
  • Potverdriedubbeltjes
  • Schijn bedriegt – oké, nee die niet

Je ziet het, 3 doet iets met ons. Ook alleen de eerste 3 sporters krijgen een medaille. Zonde natuurlijk om deze oerkracht niet te gebruiken.

3 is een groep

3 is het eerste getal dat een groep is en waar ‘alle’ op van toepassing is. 1 is maar alleen, 2 dan heb je een paar, maar bij 3 heb je een groep Gebruik dit daarom met voorbeelden of opsommingen in een tekst. Probeer bijvoorbeeld altijd 3 positieve voorbeelden te geven als je iets bekrachtigd. 4 is niet nodig en 2 is te zwak. Dit laat de band Flight of The Conchords mooi zien in deze video (helaas kon ik de live beelden erbij niet vinden, dus even alleen het geluid).

3 wordt veel gebruikt op vele manieren. De krachtigste slogans zijn vaak ook in drie: Heerlijk, helder Heineken; Du pain, du vin, du Paturain; Yes, we can! Je hoort het, het is krachtig en bekt lekker. Ook Steve Jobs gebruikte de kracht van 3 in zijn speech op de Stanford Universiteit.

We gebruiken het veel en daarom kun je het getal goed inzetten om jouw website krachtiger te maken. Getallen werken sowieso goed in teksten, maar zeker het getal 3. Zet het getal in titels of bij stellingen. Dat kan uitgeschreven ‘drie’ of als getal ‘3’. Dit is een keuze qua stijl, echter valt een getal meer op. Springt er ook uit binnen een tekst, terwijl uitgeschreven het wegvalt in het geheel. Ik ben daarom een voorstander van het gebruik van het getal.

3 is overzichtelijk

Zoals eerder gezegd lijkt 3 veel, want het is een groep, maar het blijft overzichtelijk. Je kunt 3 dingen makkelijk onthouden, mede omdat het zo in ons bloed zit. Als je voorbeelden geeft in een zin, maak er dan 3. Het is sterk, overzichtelijk, maar ook verwachten mensen drie items. Als je er meer neerzet, raakt de lezer al snel afgeleid en vergeet hij ook de eerste voorbeelden.

Maar ook met bullet points is drie een mooi aantal. De lezer houdt van bullet points omdat ze:

  • Scanbaar zijn
  • Goed opvallen
  • Snel informatie verschaffen

Met bullet points krijg je snel informatie, zonder dat je de hele tekst hoeft te lezen. Veel lezers gaan al snel naar de bullet points om de belangrijkste informatie al te lezen. Heb je een hele lap aan opsommingen onder elkaar, dan wordt het alsnog onoverzichtelijk. Gebruik daarom het liefst maximaal 5 bullet points, maar in ieder geval 3.


Gratis tips in je mailbox?