15 schrijftips voor meer succes

15 schrijftips voor een succesvol jaar

02/01/2015 Door Martijn de Klerk

Het jaar is net afgesloten, een mooi moment om te kijken naar het komende jaar. Wat wil je bereiken en vooral hoe ga je het bereiken? Hoe zorg je dat jouw teksten voldoen aan de eisen van de lezer? Hieronder 15 tips om jouw webcopy onweerstaanbaar te maken.

1 – Schrijf voor de lezer

Klant is koning en alles draait om je klant. Toch schrijven veel bedrijven nog over zichzelf, wat zij aanbieden. Maar de lezer wil niet weten wat jij aanbiedt, maar wat zij bij je kunnen halen. Dat klinkt hetzelfde, maar dat is het zeker niet. Als je je focust op de klant, dan voelt diegene zich persoonlijk aangesproken en krijgt hij het gevoel dat hij in het middelpunt staat.

2 – Schrijf zoals je praat

Ga je op je website niet anders voordoen dan dat je zelf bent. Als je op je website keurige taal gebruikt en de klant aanspreekt, maar je zegt aan de telefoon je en gebruikt andere woorden, dan is dat verwarrend. Een klant die u en nette taal prefereert is dan teleurgesteld en een klant die liever je en informeel spreekt, voelt zich op de site niet aangesproken en neemt waarschijnlijk geen contact op.

Kijk goed hoe je aan de telefoon of tijdens een gesprek praat en voer dat door op je site. Durf je en jij te zeggen. Het is informeler en persoonlijker. Je en jij is nog steeds respectvol en netjes, zolang de rest van de tekst ook gewoon netjes is.

3 – Vermijd clichés

Zorg dat je geen standaard teksten op je site hebt. Bezoekers hebben die zinnen al zo vaak gelezen dat het geen invloed meer op ze heeft en zelfs afkeer opwekt. Zoek een aantal sites van concurrenten uit en kijk wat die hebben staan. Als je telkens zelfde zinnen leest, zorg dan dat jij die niet gebruikt. De potentiële klant heeft wellicht ook die sites gelezen en zoekt iets anders, zorg daarom dat je uniek bent. Voorbeelden van clichés:

  • Bent u op zoek naar
  • Hoog in het vaandel
  • Jong en dynamisch
  • Totaaloplossing
  • Hét, dé en U (met hoofdletter)
  • Aan juiste adres
  • Uw partner voor

4 – Schrijf geen vakjargon

Gebruik tekst die elke lezer kent. Vermijd het gebruik van vakjargon. Sommige zullen het kennen, maar anderen niet, die raak je dan al snel kwijt.

5 – Geen welkom

Schrijf geen ‘welkom op mijn website’ of iets dergelijks. Gebruik je hoofdtitel om de bezoeker te triggeren en informeren.

6 – focus je op 1 ding

Een websitebezoeker heeft een kort aandachtspan. Ze zijn snel afgeleid en binnen no-time zijn ze terug in Google. Probeer daarom niet teveel te vertellen. Focus je op het belangrijkste wat zorgt dat de bezoeker geïnteresseerd is. Bij interesse, leest de bezoeker verder en kun je andere producten of diensten ook benomen.

7 – hou het kort

Hou je verhaal kort en duidelijk. Lezen van een scherm is vermoeiender dan van drukwerk. Blijf daarom zoveel mogelijk bij de kern en wijk niet teveel uit. Op pagina’s als ‘over ons’ en uitlegpagina’s kun je wel meer gedetailleerd schrijven, maar hou het op de homepagina, productpagina’s en verkooppagina’s kort en bondig.

8 – Haal drempels weg op je contactpagina

Het versturen van een contactpagina is een grote drempel. Haal daarom zoveel mogelijk drempels weg.

  1. Hou het aantal invulvelden minimaal, vraag geen adresgegevens als je die (nog) niet nodig hebt etc.
  2. Zet geen ‘annuleer’ of ‘wis alles’ button naast je contactformulier: als ze die per ongeluk drukken, moeten ze opnieuw beginnen en grote kans dat ze dat niet meer doen.
  3. Zet positieve informatie rondom de verzendbutton. Bijvoorbeeld dat je binnen 1 dag reageert of dat de informatie vrijblijvend is.

9 – Wees concreet in je call to action

Schrijf je een call to action (CTA), gebruik dan concrete tekst met het voordeel voor de gebruiker. Zorg dat deze weet wat hij kan verwachten: ‘vul het formulier in en je weet binnen 1 dag hoeveel je kunt verdienen’, of ‘Relaxte hot stone massage alleen vandaag voor de helft van de prijs’.

10 – Zorg dat je website geschikt voor de telefoon is

Steeds meer mensen bekijken websites en shoppen via hun telefoon. De verwachting is dat dit alleen nog maar toe gaat nemen en dat binnen 5 jaar meer mensen via hun mobiel shoppen dan via een desktop. Zorg daarom dat je een goede mobiele website hebt of dat je website responsive is.

11 – Optimaliseer niet teveel op de zoekmachine

Zoekmachines worden steeds slimmer. Als jij je website vol zet met zoekwoorden, dan wordt dat eerder gezien als spam dan als interessant. Focus je daarom niet op het zoekwoord, maar hou die in je achterhoofd. Optimaliseer op de gebruiker en verwerk het zoekwoord af en toe in je teksten en gebruik synoniemen. Gebruiksvriendelijkheid wordt voor zoekmachines veel belangrijker.

12 – Kijk verder dan alleen de verkoop

Gebruiksvriendelijkheid is steeds belangrijker, voor de gebruiker en voor de zoekmachine. Focus je daarom niet alleen op de verkoop, maar ook op andere delen van een aankoop. De grote giganten scoren vaak goed op producten en diensten en dan is het lastig om daarvan te winnen. Als jij je richt op bijvoorbeeld het voortraject als ze nog aan het oriënteren zijn, of juist de nazorg, dan scoor je daar alvast of alsnog je klanten mee. Als je bijvoorbeeld aangeeft wat de komende trends gaan zijn, dan kennen ze je al voordat ze daadwerkelijk een product kopen en dan doen ze dat wellicht bij jou. Ook als ze ergens anders hebben gekocht, maar jij helpt ze met bijvoorbeeld montage informatie, dan kopen ze volgende product misschien bij jou.

13 – Controleer je teksten 2 x op spelfouten

Spel- en tikfoutjes ogen heel slordig. Als je daar geen aandacht voor hebt, heb je waarschijnlijk ook geen aandacht voor je klanten. Tenminste, zo komt dat over. Zorg daarom dat je teksten helemaal kloppen. Lees je teksten altijd goed, doe de spellingcheck en lees de tekst dan nog een keer.

14 – Lees je teksten hardop

Lees je teksten altijd hardop. Nee, niet gewoon in jezelf voorlezen, altijd echt hardop. Als je het hardop voorleest, dan merk je heel snel welke zinnen niet vloeiend je mond uitkomen. Deze zinnen lezen ook voor de lezer lastiger. Pas die aan tot ze wel vloeiend lezen. Laat de tekst rusten en lees het nog een keer hardop.

15 – Laat je teksten altijd een nacht rusten

Als je zelf in je verhaal zit, dan is het lastig om te ontdekken hoe het overkomt op de lezer. Laat daarom altijd je teksten een nacht, of in ieder geval een paar uur rusten en lees ze dan nog eens. Je zult zien dat je er dan op een hele andere manier naar kijkt en veel sneller dingen ziet die je eerder over het hoofd zag.


Gratis tips in je mailbox?