SEO bij hoge concurrentie
09/01/2023Stel: je hebt een business waar veel concurrentie is. Je wil graag gevonden worden in de zoekmachine, maar hoe doe je dat dan? Kan dat überhaupt en waar moet je op letten? Bij concurrerende zoektermen is er wat meer nodig, zeker als je het tegen grote jongens op moet nemen, maar je kan alsnog veel doen.
Website optimaliseren
Vroeger was het voldoende om je zoekwoord regelmatig terug te laten komen en de titels en afbeeldingen wat te optimaliseren. Dat werkt tegenwoordig niet meer en al helemaal niet meer op concurrerende termen. Google wordt steeds slimmer en er is steeds meer mogelijk met nieuwe technieken. Wil je nog indruk maken op de zoekmachine, dan moet je flink je best doen.
Google wil de beste websites aan hun zoekers aanbieden. Niet de website met het vaakst het zoekwoord, maar die de gebruiker het best vindt. Google kan je website steeds beter begrijpen, maar niet volledig. Misschien begrijpt de zoekmachine niet precies wanneer een website wel fijn is en wanneer niet, maar wel dat als een zoeker binnen een paar seconden weer terug in de zoekmachine is. Dat is een sein dat een website of niet lekker werkt, of niet relevant is. Wil je hoog scoren, dan moet je op beide optimaliseren. Kijk daarom goed naar de bouncerate en probeer de bezoeker zo lang mogelijk op je website te laten hangen.
Laadtijd en mobiele weergave
Mensen houden niet van wachten, zeker niet online. In een paar klikken zijn ze op een andere website, dus waarom zou de bezoeker wachten tot jouw website geladen is? Duurt het te lang of ziet een pagina er niet goed uit, dan ben je de lezer kwijt. Zonde voor je eventuele verkoop en dus voor je vindbaarheid. Zorg dus dat de laadtijd zo laag mogelijk is, maar ook dat de pagina’s goed vertoond worden.
De mobiele telefoon wordt steeds belangrijker, ook om websites en webshops te bezoeken. Tegenwoordig worden meer dan 50% van de aankopen via een mobiele telefoon aangeschaft. De mobiele weergave van je website is daarom ook belangrijk. Voor de gebruiker, maar ook voor Google. Eigenlijk kan je als uitgangspunt nemen dat alles wat beter voor de gebruiker is, uiteindelijk ook beter voor Google is.
Een klant wilde graag gevonden worden op ‘container huren’. Het lukt maar niet om voorbij positie 13 te komen. Hun website was gebouwd in Divi (een pagebuilder) en voor de desktop. De site werkte niet lekker op mobiel en de laadtijd was erg traag. Dit gebeurt vaker met pagebuilders en zeker Divi heeft daar een handje van. De website is helemaal mobile first gebouwd zonder pagebuilder. Dit merkte je direct aan de tijd die bezoekers op de site bleven, de lagere bouncerate en hogere conversieratio. Na een tijdje zag je ook de resultaten in Google omhoogklimmen. Nog wat linkbuilding ertegenaan en inmiddels scoren ze gemiddeld op positie 5.
Heb je niet de mogelijkheid om de website op die manier aan te pakken, probeer je dan te richten op minder concurrerende termen. Als bijvoorbeeld ‘bedrijfsafval’ te lastig is, probeer dan iets als ‘mkb afval’ Misschien wel een stuk minder zoekers, maar als 10% van 100 zoekers op je site klikt, heb je meer bezoekers dan 0% van 10.000.
Linkbuilden nog steeds belangrijk
Ook bij concurrerende zoektermen kan je niet zonder linkbuilding. Het blijft een belangrijk onderdeel van de SEO. Ga je linkbuilden voor concurrerende termen, dan is de kwaliteit van de links erg belangrijk. Dat betekent niet per se dat de authority score goed moet zijn, maar vooral dat de relevantie hoog is en het linkprofiel natuurlijk oogt. Een natuurlijk linkprofiel heeft veel relevante links, maar niet alleen maar. Net zoals het niet alleen maar het zoekwoord als anker tekst heeft, maar ook synoniemen en af en toe ‘klik hier’ of ‘meer informatie’.