geen welkom op je website

Je ziet het helaas vaak: ‘welkom op mijn website’. Je wil je bezoeker welkom heten, dat begrijp ik. Maar de bezoeker voelt zich niet welkom als jij zegt ‘welkom’, maar als je hem welkom laat voelen. Zorg dat diegene zich direct thuis voelt, dat hij weet wat je aanbiedt en dat alles duidelijk voor hem is gemaakt. ‘Welkom op mijn website’ is voor veel bezoekers een dooddoener, zonde want de intentie is goed. Hoe kun je ervoor zorgen dat de bezoeker zich welkom voelt?

Gebruik de titels goed

‘Welkom op mijn website’ wordt meestal op de homepagina, prominent in het zicht gezet. Zo zonde, want dat is dé plek om je bezoeker echt welkom te heten door direct te laten zien wat diegene op jouw website kan vinden en wat jij doet. De hoofdtitel is voor de zoekmachine ook een van de belangrijkste elementen op een website. Als daar welkom staat in plaats van jouw bedrijfsnaam of product, zeg je eigenlijk tegen de zoekmachine dat ‘welkom’ het belangrijkste onderwerp van je pagina is. Zorg daarom dat je deze plek gebruikt voor belangrijke informatie.

Bekijk het in het echte leven

Stel je loopt een winkel binnen en de mevrouw achter de balie komt op je af en zegt: “Welkom in mijn winkel” en begint gelijk te vertellen wat ze als klein kind allemaal leuk vond om te doen en daarom een winkel is begonnen. Dat is een beetje gek he? En bedenk je dan dat je nog niet eens weet wat voor winkel het is. Deze welkomstgroet staat namelijk op je hoofdtitel en is dus het eerste wat je ziet. Toch gebeurt dit heel veel op sites. En zeg nou eerlijk, als jij een mat voor een deur ziet liggen, ga je dan daar spontaan naar binnen omdat je denkt dat je welkom bent?

Zo heet je iemand welkom

Goed, hoe laat je iemand wel welkom heten? Jij kent je website goed, maar de bezoeker die als eerste op je website komt niet.

  • Stel de bezoeker gerust. Zorg dat je direct vertelt wat hij op je site kan verwachten, zodat hij weet dat hij goed is.
  • Laat de lezer direct weten waarom hij op jouw site goed is.
  • Geef je site een persoonlijke touch door de lezer centraal te stellen en met afbeeldingen die de bezoeker aanspreken.
  • Zorg dat de gebruiker weet waar hij heen moet, dat de navigatie duidelijk is.
  • De site goed en snel werk, ook op de telefoon.
  • De bezoeker een cadeautje krijgt (gratis informatie, nieuwsbrief)
  • De tekst prikkelend geschreven is

Vaarwelkom

Hopelijk heb ik je genoeg redenen gegeven waarom je ‘welkom op de website’ niet moet gebruiken, of als dit al het geval is, waarom het zo snel mogelijk ervan af moet. Optimaliseer je website op de gebruiker, dan komt dat welkome gevoel vanzelf!


Gratis tips in je mailbox?

[mc4wp_form id="2017"]