7 seo copywriting tips 2020

7 SEO copywriting tips voor 2020

11/04/2020 Door Martijn de Klerk

1 – Keyword intent

Wat is de reden (intentie) van de zoekopdracht? Het is belangrijk om daar over na te denken. Google wil het beste zoekresultaat aan de zoeker voorschotelen, daarom is het belangrijk dat het zoekwoord matcht met de intentie van de zoeker.

Globaal zijn er 3 soorten intenties:

  1. Commercieel: de gebruiker wil een product of dienst kopen
  2. Informatief: er wordt gezocht naar informatie over een product, dienst of stelling
  3. Bestemming: de gebruiker wil naar een specifieke site of pagina.

Als iemand bijvoorbeeld meer informatie wil hebben over een bepaalde frituurpan, dan heeft diegene er niks aan om op jouw verkooppagina te komen. De bezoeker zal snel weer weg klikken, wat nadelig is voor de waarde van jouw site, maar ook voor de tevredenheid over Google. De volgende keer zal Google dus waarschijnlijk een ander resultaat tonen als iemand de zoekterm intikt.

Denk daarom goed na met welke intentie een gebruiker naar een bepaalde term zoekt en in welk stadium van de klantreis diegene zit. Je kunt je focussen op mensen die een frituurpan willen kopen, maar ook juist op mensen in de oriënterende fase. Als je die goed helpt, zullen ze de frituurpan wellicht bij jou kopen als ze eraan toe zijn.

2 – Kom snel ter zake

Oké ik ben tekstschrijver, ik hou van schrijven en ben gek op spanning opbouwen. Echter, online zitten mensen niet op die spanningsopbouw te wachten en Google al helemaal niet. Begrijp me niet verkeerd, spanning is goed om de lezer te trekken en vast te houden, maar zorg dat je snel ter zake komt.

Alles gaat tegenwoordig steeds sneller en lezen van een scherm is niet fijn. De bezoeker wil zo snel mogelijk weten of hij op de goede plek zit en wat hij moet doen. Als ie dat niet snel vindt, is ie weg.

Je webtekst moet zo relevant mogelijk zijn. Wat eigenlijk betekent dat je hoofd zoekwoord zo vroeg mogelijk al in de tekst staat. Om de lezer te grijpen, voeg je spanning toe, maar zorg dat je hoofd zoekwoord wel in het begin staat.

In het voorbeeld van een frituurpan: Gelezen dat een frituurpan in 30 seconden heet is? Wist je dat er een friteuse is die het vet nog sneller op temperatuur heeft? Wat is de beste frituurpan voor jou? Misschien een pan die snel opwarmt, of misschien heb jij wel andere wensen waar je nog helemaal niet aan dacht. Ontdek het in de handige vergelijker en vind direct de beste pan voor jou.

In bovenstaand voorbeeld trek je wel de lezer en wil hij doorlezen, maar je hebt je hoofd zoekwoord al vroeg verwerkt, waardoor je tekst relevant wordt. Daarnaast staan er in de tekst nog 2 andere SEO schrijftechnieken waar ik later op terug kom.

3 – Pas op voor keyword stuffing

20 jaar geleden kon je een pagina volproppen met zoekwoorden en dan scoorde je hoog. Dit heet keyword stuffing. Tegenwoordig trapt Google daar niet meer in, of is het zelfs nadelig voor je vindbaarheid. Niet alleen Google vindt het vervelend, jijzelf en daarmee ook je klanten vinden het vervelend om een tekst op een website te lezen die duidelijk is geschreven voor de zoekmachine. Er is al veel geschreven over keyword stuffing en wellicht kende je het al. Als je het stukje leest over de frituurpan van vorige hoofdstuk, dan zie je dat er veel het zoekwoord is gebruikt. Misschien kreeg je ook al het gevoel dat het echt een tekst geschreven voor de zoekmachine is.

Let erop dat je niet te vaak het zoekwoord in een tekst plaatst, maar zorg wel dat het in het begin goed aanwezig is. In het voorbeeld is het prima, maar geef de lezer daarna even een beetje rust en gebruik bijvoorbeeld alleen ‘pan’ zoals ik in de laatste zin deed of gebruik een ander woord. Probeer een natuurlijke hoeveelheid zoekwoorden in je webtekst te stoppen, maar wat extra in de eerste 50 woorden.

4 – Gebruik synoniemen (LSI)

Telkens hetzelfde woord lezen is vervelend. Dat vind jij en daarom Google ook. Google werkt daarom met Latent Semantic Indexing en kijkt naar LSI-woorden. Wat? Tsja een lastige term voor synoniemen en relevante woorden. Semantic betekent eigenlijk gerelateerd. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe vaak en waar een zoekwoord in de tekst staat, er wordt gekeken naar waar de tekst over gaat. Dat doet Google door te kijken naar relevante woorden en synoniemen.

‘Het vet is heet, ik laat het mandje naar beneden zakken en de olie rondom de kroket begint heftig te borrelen’. Ik heb 0 keer frituurpan of zelf een deel van het woord gebruikt. Toch weet je waar het over gaat. ‘Op het perron staan 20 passagiers die in de wagon stappen. De conducteur fluit en hij rijdt weg’ driemaal raden waar ik het over heb.

Focus je niet te veel op het zoekwoord, maar hou die wel in gedachte. Gebruik hem een aantal keer, maar gebruik vooral ook veel relevante woorden en synoniemen. In het stukje over de frituurpan heb ik ook een synoniem, een verkorting en relatieve woorden gebruikt. Expres ‘vet’ en niet ‘frituurvet’, omdat je dan weer veel ‘frituur’ leest.

5- Licht onderdelen uit voor Google

Nog een manier om je website semantic te verbeteren is door Google te laten weten waar bepaalde onderdelen over gaan. Dit doe je met snippets. Snippets zijn uitgelichte onderdelen die je kunt genereren met structured data. Hoppa weer een aantal lastige termen.

Het klinkt ingewikkeld, maar je kent ze wel. Snippets zijn dingen als reviews, recepten, evenementen etc. Die zie je vaak in de zoekresultaten. Een rich snippet wordt in principe op positie 0 geplaatst, dus nog voor de eerste positie. Dat is een mooie manier om eruit te springen. Hoe je snippets creëert, verschilt beetje per snippets, maar gebruik H-tags en bulletpoints, verwijs naar bronnen, formuleer de zoekvraag (tip: FAQ) en zorg dat je site veilig is (SSL verbinding > HTTPS). Wil je uitgebreide informatie over snippets, dan kun je het best even Googlen, er is veel over geschreven.

6 – voice search

Focus je op voice search. Er worden steeds meer spraak gestuurde (slimme) apparaten zoals Google Home gebruikt en daarmee worden ook meer gesproken zoekopdrachten. Momenteel leeft het in Nederland redelijk, maar nog niet zo veel als bijvoorbeeld Amerika. Dit komt naar verwachting vooral door taalherkenning van de apparaten. Als dat verbetert, zal het gebruik exponentieel toenemen. Straks in 2025 is voice search de standaard, let maar op.

Het mooie is dat je nu al je webteksten kunt optimaliseren op voice search zonder dat dit ten kosten gaat van de kwaliteit en huidige wensen van weblezers, maar je wel alvast autoriteit en waarde creëert voor straks wanneer het booming is. Je praat tegen een spraak gestuurd apparaat alsof je tegen een persoon praat. Schrijf dus ook zoals je tegen een persoon praat.

Hoe schrijf je voor voice search

  • Gebruik vraagstellingen en commando’s. Veelgebruikte woorden zijn: hoe, waar en wanneer.
  • Wees precies. Gebruik gedetailleerde zoekwoorden (long tale), die precies het product, dienst of stelling beschrijven in plaats van breed. Bijvoorbeeld ‘hoelang duurt het voor frituurpan heet is’.
  • Bedenk in welke fase van de koop de bezoeker zit. Optimaliseer je pagina, inhoud en tekst daarop.
  • Verwerk plaatsnamen waar je actief bent.
  • Schrijf voor lezers op een klein scherm. Korte zinnen en alinea’s en zet belangrijke informatie op belangrijke plekken.

7 – Schrijf zoals je spreekt

Al genoemd bij ‘voice search’: schrijf alsof je tegen iemand praat. Ik raad altijd aan om te schrijven zoals je de telefoon opneemt. Neem je op met u en blijf je met u praten, doe dat dan ook op je site. Ga niet als derde persoon over je bedrijf vertellen, maar gebruik u of je en geef de lezer het gevoel dat je het tegen hem hebt en niet tegen een massa.

Dit levert veel meer verkoop op, omdat mensen het fijner vinden. Daardoor is dit ook voor de zoekmachine een belangrijk onderdeel. Maak je webteksten persoonlijk. Bedenk wat je belangrijkste doelgroep is en focus je daar vol op. Op die manier voelen ze zich meer aangesproken, blijven ze langer op je site en verhoogt dat de waarde voor Google.

Gebruik de techniek die beschikbaar is. Weet jij wat je klanten precies doen en willen op je site? Kijk goed in Analytics welke zoektermen ze gebruiken en waar ze je site verlaten. Blijkbaar wordt een vraag niet goed beantwoord. Probeer dat te achterhalen en optimaliseer je teksten daarop. Ook is er veel software die je site real time aan kan passen naar de behoefte of persoonlijkheid van je bezoekers. Als een bezoeker bijvoorbeeld houdt van yoga, dan plaatst de software op de volgende pagina of de volgende keer een achtergrondafbeelding met iemand die aan yoga doet.


Gratis tips in je mailbox?